Metaverse – koliko smo blizu?

Zanimljivosti 8. ožu. 2022

Vrli novi svijet o kojem svi pričaju. Koliko smo zapravo blizu metaversa i je li nam zaista toliko blizak koliko se priča o njemu ili ne?

U listopadu 2021. godine Mark Zuckerberg je objavio video gdje je predstavio novi put razvoja kompanije Meta, a to je razvoj metaversa – najveće tehnološke revolucije od razvoja pametnih telefona.

Iako trka za razvoj novih “imerzivna iskustava” interneta traje već neko vrijeme, od toga trenutka kreće svakodnevna polemika na temu metaversa, ali i toga kako će utjecati na razvoj novih tehnologija i kako će oblikovati našu budućnost.

Što je uopće Metaverse?

Pojam metaverse prvi put se pojavljuje u znanstveno-fantastičnom romanu Neala Stephensona The Hysterical Snow, objavljenom 1992. godine. U romanu je Metaverse predstavljen kao virtualni prostor gdje ljudi komuniciraju koristeći svoje avatare kako bi istražili online svijet i pobjegli od distopijske realnosti.

Dakle, koncept metaversa, odnosno virtualnog svijeta nije toliko nov, štoviše verzije njega već postoje – kao što su Second life i Roblox.

Važno je istaknuti da metaverse nije samo izraz za virtualni svijet koji razvija kompanija Meta, već pojam koji obuhvaća sve virtualne svjetove koje razvijaju različite tvrtke, koji su međusobno povezani i gdje se ljudi mogu upoznati i raditi koristeći tehnologije poput VR setova.

Samo neke od tvrtki koje trenutno rade na razvoju različitih dijelova metaversa su:

  1. Nvidia
  2. Microsoft
  3. Roblox
  4. Meta
  5. Google
  6. Unity Software
  7. Shopify
  8. Qualcomm

Uz tolika ulaganja u razvoj novih tehnologija, sigurno je da će se brza ekspanzija i razvoj metaversa dogoditi, samo je pitanje:

Kada?

Možemo očekivati razne inovativne tehnologije koje će utjecati na razvoj metaversa u narednih 10-15 godina – i rasprave na ovu temu imaju razne prognoze. Jedan od vodećih stručnjaka na tu temu je Matthew Bol, investitor koji pomno prati i istražuje razvoj metaversa.

Za sada ćemo se fokusirati na razvoj metaversa u bliskoj budućnosti.

Što nas čeka u sljedećih nekoliko godina?

U sljedeće dvije godine se očekuje prvi veliki val inovacija, koji će se najviše fokusirati na razvoj hardverskih tehnologija za doživljaj miješane realnosti (MR), što je kombinacija digitalnog i stvarnog iskustva – možete komunicirati s virtualnim objektom u stvarnom svijetu.

Kako to izgleda u realnosti?

Recimo, dobar primjer primjene ovakvih tehnologija je u obrazovanju studenata medicine, koji na hologramskim projekcijama uče anatomiju čovjeka.

Primjer takve tehnologije je HoloLens, koji je razvio Microsoft i koji se već koristi u raznim industrijama kao što su proizvodnja, građevinarstvo, zdravstvo i obrazovanje.

U iduće četiri godine se očekuje razvoj tehnologija za proširenu stvarnost (AR) koje će nam omogućiti da doživljavamo metaverse onako kako nam ga najčešće predstavljaju mainstream kanali.

Nekoliko kompanija već radi na razvoju AR naočala, kao što su Meta, Apple i Google.

Dakle u narednih pet godina definitivno možemo očekivati utrku giganta u razvoju potrebnih hardverskih tehnologija koje će nam omogućiti da uopće doživimo metaverse, koju će naravno pratiti razvoj softvera koji moraju podržati sve te tehnologije.

Kakve promjene donosi razvoj metaversa?

Vidjet ćemo promjene u različitim aspektima naših života. Za sada možda najveće promjene mogu osjetiti aktivni gameri, gdje je razvoj metaversa zapravo najbrži.

Gaming

Mišljenje većine je da su preteča metaversa zapravo Second Life i Roblox – igrice koje su razvijene početkom 2000-ih.

Tvrtke koje su trenutno najbliže razvoju pravog metaversa su Roblox i Epic Games. Zašto?

Zato što već imaju izgrađene virtualne svjetove, u kojima korisnici komuniciraju, a neki i zarađuju prodajom digitalnih proizvoda poput skinova avatara.

Primjer da gameri već imaju neki doživljaj metaversa je koncert Travis Scotta i Ariane Grande koji u Fortniteu i benda Twenty One Pilots u Robloxu, koji su se održali još prije objave da će Meta razviti svoj Metaverse.

Oni su primjeri platformi koje već pružaju imerzivna iskustva za svoje korisnike, o kojim je Mark Zuckerberg govorio kada je predstavio Metaverse.

Svakodnevnica

Ako prije pandemije nismo bili uvjereni da nam je virtualna stvarnost bliža nego što mislimo — sada znamo da jest. Pandemija je definitivno ubrzala i utjecala na razvoj novih tehnologija koje su nas prilibližile metaversu.

Metaverse će oblikovati nekoliko aspekata naše svakodnevnice:

  • Kako “idemo” u kupovinu
  • Kako primamo i obrađujemo informacije
  • Kako komuniciramo

Veliki modni brendovi uveliko ulažu u “svoj dio” metaversa, kroz advertising. Tako je Nike već osigurao svoje mjesto u Robloxu u smislu Nikeland-a, gdje korisnici mogu unijeti virtualnu Nike opremu za vježbanje i u njoj se kretati Roblox svemirom. A Gucci je prodao svoju prvu virtualnu torbicu za 4115 dolara.

Pored toga, možemo očekivati značajne promjene i pri online kupovini.

Očekuje se da će do 2025. godine 75% svjetske populacije koja koristi društvene mreže koristiti i AR pri online kupovini.

To će donijeti najveće promjene u kupnji proizvoda za koje je do sada bilo nepouzdano kupovati preko interneta, poput namještaja.

Razvojem AR i VR opreme, sam proces primanja novih informacija i njihova obrada bit će drugačija.

Najbolji primjer toga su AR naočale koje su most između digitalnog i stvarnog svijeta. Primjerice, uz pomoć AR naočala ćemo moći preslikati prostor u kojem se nalazimo ili komunicirati s digitalnim objektima u fizičkom prostoru.

Metaverse će imati najveći utjecaj na način na koji komuniciramo – kako u privatnom tako i u poslovnom životu.

Tijekom izolacije prilikom pandemije smo mogli vidjeti najveće promjene u komunikaciji, što je svakako i ubrzalo razvoj novih tehnologija.

Daljim razvojem metaversa, sve veći broj događaja će biti dostupan i u virtualnom formatu - s prijateljima ćemo moći ići na koncerte koji će se organizirati u metaversu, a game nights ćemo organizirati u našim dnevnim sobama, koje ćemo prilagoditi igri koju želimo igrati.

Osim toga, vidjet ćemo ozbiljan napredak u tome kako izgleda komunikacija. Primjer toga je Project Starline kojeg razvija Google - “čarobni prozor”, kako ga oni nazivaju, gdje ćemo sugovornika moći vidjeti u prirodnoj veličini, u tri dimenzije.

Kakve promjene ćemo vidjeti u poslovnom okruženju?

Najveće promjene ćemo vidjeti pri organizaciji sastanaka. Možemo očekivati da ćemo u naredne dvije do tri godine, najveći broj sastanaka imati u metaversu.

Daljim porastom remote načina rada, ali i otežanih sastanaka preko Zoom-a, kompanije već ulažu sredstva u svoje virtualne urede u metaversu.

Glavni cilj ovih promjena je spojiti najbolje od oba svijeta - remote načina rada, ali i rada u uredima.

To ne znači da ćemo možda baš svaki dan, cijeli dan provoditi u našim VR setovima, kako bismo stalno bili u našim virtualnim uredima. Ali, može značiti da ćemo u VR setovima imati sastanke, poslovna druženja i team buildinge.

Koje su glavne prepreke za brži razvoj Metaversa?

Navodno - imamo dovoljno inovativnih ideja, ali i rješenja za metaverse. Zašto onda nismo bliže metaversu kakav nam predstavljaju?

#1 Nedostatak kapaciteta za razvoj

Glavna prepreka za razvoj metaversa je manjak računalne i mrežne infrastrukture koja ga može pratiti.

Još uvijek nemamo dovoljno jaka računala i servere koji mogu podržati razvoj svih  metaverse svjetova za veliki broj korisnika.

Prema Intelu, potrebno nam je 1000 puta veći računalni kapacitet nego što ga trenutno imamo da bi metaverse zaista uspio.

#2 Hardverska oprema još uvijek nije dostupna većini

Osim toga što nemamo dovoljno kapaciteta koji mogu podržati razvoj metaversa, još uvijek nemamo dovoljno financijski dostupnih VR i AR setova za korisnike.

Zbog toga, veliki broj tech giganta planira sufinancirati kupnju VR i AR setova za korisnike, kako bi bili dostupniji i široj javnosti.

#3 Nedostatak tehnologije koja bi osigurala da korisnici slobodno lutaju različitim metaverse svjetovima

Zamisao metaversa je da svjetovi budu kompatibilni i da se korisnici mogu šetati kroz različite svjetove.

Za razliku od “prvog” interneta koji se razvijao na istim tehnologijama, kao što je HTML, za razvoj metaversa se koriste različite tehnologije.

Osim toga, tvrtke s različitim svjetovima morat će svojim kupcima dati slobodu da slobodno prenose opremu iz svog svijeta u druge svjetove – što tvrtkama često nije financijski isplativo.

#4 Manjak sigurnosti i pravila

Pred nama je dug put do postavljanja “pravila ponašanja” u metaversu, kao i do uvođenja potrebnih sigurnosnih mjera.

Jedno od glavnih pitanja koje se postavlja je - što je etički uredu u metaversu, a što nije?

Metaverse nije novi svijet, već novi doživljaj interneta

Razvoj metaversa svakako neće doći odjednom.

Dapače, postupno će dolaziti razvoj tehnologija i kapaciteta potrebnih za metaverzume, a time i naša prilagodba novoj svakodnevici – kao što smo polako usvajali i promjene koje su nastajale razvojem interneta.

Metaverse je definitivno sljedeća velika tehnološka revolucija - ali revolucija koja se sastoji iz mnogo malih promjena i napredaka, koje će vremenom dovesti do metaversa kakav nam danas predstavljaju.

Oznake

Joberty

Joberty je platforma za razmjenu iskustava iz IT zajednice.

Tvoja prijava je uspješno sačuvana!
Odlično! Kako bi imao pristup cijelom sadržaju bloga potrebno je izvršiti proces plaćanja.
Tvoja prijava je uspješna!
Tvoj nalog je aktiviran, sada imaš pristup cijelom sadržaju bloga.