Kako zaposlenicima osigurati work-life ravnotežu?

Savjeti 18. sij. 2022

Jesi li se ikada našao/la u situaciji gdje se od tebe očekivalo da ostaneš na poslu prekovremeno? Je li ti poznata kultura kompanije u kojoj se kolege natječu tko će više raditi? Nasreću, takva vremena više nisu u modi - barem ne u većini tvrki.

Današnji poslovni život je stresniji nego ikada prije. Kada ljudi rade previše, opada im kvaliteta života i to je dugoročno štetno. Srećom, sve više dolazi do promjene u svijesti ljudi - a i poslodavaca - koji žele bolji balans između poslovnog i privatnog. U zapadnim zemljama je work-life ravnoteža već neko vrijeme aktualna tema. Također, istraživanja pokazuju da je ovaj aspekt rada sve bitniji milenijalcima kojima je prioritet raditi za tvrtke kojima je stalo do njihove mentalne i fizičke dobrobiti.

Što je, dakle, work-life balance, kakav utjecaj ima na zaposlenike i kako možete pomoći zaposlenicima da poboljšaju ravnotežu između poslovnog i privatnog života?

Što je work-life balance?

Kada bi se prevelo doslovno, work-life balance znači ravnoteža između poslovnog i privatnog života. Ono što se pod tim podrazumijeva je zdrava ravnoteža koja ide u korist privatnog. To znači da zaposlenici ne rade više nego što bi trebali; ne nose svoj posao kući i imaju dovoljno vremena za obitelj, prijatelje, slobodne aktivnosti i kvalitetan odmor. Između ostalog, dobra ravnoteža između poslovnog i privatnog znači da zaposlenici imaju vremena za “izbaciti” iz sebe stres koji nose s posla i pripremiti se za novi radni dan.

Kakav utjecaj work-life balance ima na zaposlenike?

Manje stresa

25% zaposlenika kaže kako je posao primarni izvor stresa u njihovim životima. Upravo zato je bitno osigurati bolju ravnotežu između poslovnog i privatnog. Provođenje vremena u opuštajućim aktivnostima koje volimo nam pomaže da ublažimo utjecaj koji stres ima na nas.

Osim toga, kad imamo vremena izvršiti sve obaveze iz privatne sfere života, manje smo pod stresom.

Veća produktivnost  

Kada im je work-life balance ugrožen, zaposlenici ne spavaju dovoljno, ne hrane se kvalitetno, i na granici su burnouta. Takav režim dugoročno dovodi do smanjene produktivnosti i težeg izvršenja poslovnih zadaća u smislu manjka koncentracije, koja je od izrazite važnosti za developere. S obzirom na to, i zaposlenicima i poslodavcima je u cilju osigurati dobru ravnotežu između poslovnog i privatnog života.

Bolja komunikacija unutar tima

Svi znamo koliko je komunikacija unutar tima i kompanije bitna. Na kvalitetu komunikacije utječe i raspoloženje zaposlenika. Ukoliko imaju loš work-life balance, zaposlenici mogu biti nervozni i manje strpljivi.  To može dovesti do problema ne samo s korisnicima, nego i s kolegama. Recimo, kada se radi na razvoju nove aplikacije, developeri i product tim moraju jasno i efektivno komunicirati, inače je kvaliteta projekta ugrožena. S druge strane, dobra ravnoteža poslovnog i privatnog znači da će se zaposlenici bolje snaći u izazovnim situacijama.

Poboljšano zdravlje

Istraživanja pokazuju da ljudi koji često rade prekovremeno imaju veće šanse da obole od depresije i anksioznosti. Naša je fizionomija jednostavno takva: našem tijelu treba odmor da bi dugoročno optimalno funkcioniralo. Stoga ne čudi da manjak stresa i bolja work-life ravnoteža za posljedicu imaju bolje zdravlje, kako fizičko, tako i psihičko.

Uvećana vjernost poslodavcu

Istraživanja pokazuju da 72% zaposlenika smatra kako je work-life balance bitan faktor pri odabiru posla. Također, zaposlenici su skloniji dati otkaz u tvrtkama gdje se njihovo privatno vrijeme ne poštuje ili gdje vlada nezdrava korporativna kultura natjecanja u duljem ostanku na poslu. S druge strane, ako poslodavci pokažu zaposlenicima da im je stalno do njihove mentalne i fizičke dobrobiti, zaposlenici će im biti vjerniji.

Više vremena za slobodne aktivnosti

Osim što imaju više vremena za obavljanje privatnih obaveza, dobar work-life balance omogućuje zaposlenicima da se bave sportom ili nekim drugim hobijima. To je bitno jer na taj način mogu steći nove vještine ili jednostavno provoditi onako kako žele, što je bitan faktor kvalitete života.

Veće zadovoljstvo poslom

Na zadovoljstvo poslom utječe nekoliko čimbenika, ali jedan od bitnijih je koliko je posao stresan i koliko nam oduzima vremena. Ako svoje zadatke mogu izvršiti na vrijeme i spriječiti da posao nose kući, zaposlenici će vjerojatno biti zadovoljniji poslom. Ovo se posebno odnosi na developere koji često imaju naporan tempo rada. Tvrtke koje osiguravaju dobar work-life balance zaposlenicima također mogu doći na glas kao poželjni poslodavci, stoga nije naodmet istaknuti da vam je bitno osigurati dobru ravnotežu poslovnog i privatnog u vašim employer branding kampanjama.  

● Pogledajte kojih ključnih pet stvari developeri žele od svojih poslodavaca

Što možete učiniti da osigurate ravnotežu između posla i privatnog života za svoje zaposlenike?

Omogućite remote work

23% zaposlenika kaže da je najveća prednost rada od kuće ta što mogu imati bolji work-life balance. Kada rade od kuće, zaposlenici troše puno manje vremena na putovanje na posao i dolazak kući. Samim time, imaju više vremena za stvari koje zaista žele raditi. Osim toga, većina zaposlenika je produktivnija kad radi od doma, što znači da će posao moći obaviti u kraćem vremenskom roku. To je također način na koji mogu poboljšati ravnotežu između poslovnog i privatnog.

Rad od kuće ima još mnogo prednosti: saznajte zašto bi 99% ljudi zauvijek htjelo imati mogućnost remote rada, makar i samo dio ukupnog radnog vremena.

Educirajte menadžere

Direktno nadređeni menadžeri su izuzetno bitan faktor u iskustvu rada zaposlenika. Drugim riječima, loš menadžer može biti glavni izvor stresa za svoje podređene. Stoga menadžere i team leadere treba educirati kako da budu bolji vođe. Nažalost, menadžeri često “skoče” na pozicije vođa timova iz operativnih pozicija, a 59% kaže da nikad nisu imali nikakvu edukaciju za svoju novu ulogu.

Ovo je čest slučaj u IT industriji gdje developeri postaju Engineering Manageri ili team leaderi bez potrebne edukacije, a s ogromnom razlikom u zadaćama koje njihova prethodna i sadašnja pozicija zahtjevaju. Stoga, morate osigurati edukaciju i podršku menadžerima. Moraju znati kako organizirati posao te kako efektivno komunicirati i voditi svoje timove kako bi obavljanje posla svima bilo što manje stresno i učinkovitije.

Ne zovite zaposlenike nakon kraja radnog vremena

Mnogima se ovo čini logično, no neki poslodavci smatraju da je u redu konktaktirati  zaposlenike izvan radnog vremena. Kratko i jasno: nije. Pozivi izvan radnog vremena ne bi trebali dolaziti u obzir ako se ne radi o (objektivno) izuzetno bitnim situacijama poput production incidentsa. Svaki mail može biti poslan s odgodom, a i zaposlenici mogu u postavkama Slacka odrediti da ih se ne kontaktira izvan radnog vremena.

Osigurajte bolju potporu roditeljima

Nekima je teško postići dobru ravnotežu između poslovnog i privatnog zbog obaveza vezanih uz djecu. Nekima je vrtić ili škola na drugoj strani grada, ili nemaju potporu roditelja za čuvanje djece. Neke su kompanije počele organizirati vrtiće u prostorijama zgrade gdje su smješteni uredi. Također, organiziraju ljetne ili zimske praznike za djecu zaposlenika. Postoji još mnogo načina na koji se roditeljima može osigurati bolja podrška za work-life balance.

Uključite financiranje teretane i drugih aktivnosti u portfolio benefita

Narav uredskih poslova, a pogotovo posla developera, je takva da se većina dana provede sjedeći. To ima posljedice za fizičko i psihičko zdravlje svih zaposlenika, a pogotovo onih koji nisu prirodni zaljubljenici u sport i kretanje.  Stoga probajte poticati zaposlenike da svoje slobodno vrijeme provode kvalitetnije, poglavito u smislu fizičkih aktivnosti. Financirajte im teretanu ili ponudite Multisport karticu. Organizirajte ponekad planinarenje vikendom - bit će to i dobra team building aktivnost. Možete ponuditi i druge benefite zaposlenicima poput karata za kino ili kazalište, a bilo bi odlično i da ih financijski podržite ako žele ići na psihoterapiju.

Redovito anketirajte zaposlenike  

Stara narodna mudrost kaže: bolje spriječiti nego liječiti. I u ovom je slučaju bolje prevenirati da dođe do narušene ravnoteže između poslovnog i privatnog. Stoga biste trebali redovite anketirati zaposlenike i vidjeti postoje li kod nekih timova ili pojedinaca indikacije da previše rade ili da su pod stresom. Na taj način ćete moći bolje kontrolirati da se problem ne razvije i da zasposlenici ne dožive burnout.

Zaključak: work-life ravnoteža je zajednički pothvat poslodavaca i zaposlenika

Iako većina zaposlenika želi bolju ravnotežu između poslovnog i privatnog života, nije im to uvijek lako ostvariti.  Zato im poslodavci moraju pomoći da ostvare bolji work-life balance. Drugim riječima, moraju pokušati osigurati da zaposlenici ne rade prekovremeno i da su njihove zadaće primjerene broju radnih sati koje imaju.

Kakav work-life balance imaju zaposlenici u vašoj tvrtki? Provjerite jesu li developeri iz vaše tvrtke već komentirali koliko su zadovoljni work-life ravnotežom na Joberty platformi u odeljku Kultura. Želimo čuti i vašu perspektivu - recite nam kako osiguravate bolje radne uvjete za vaše zaposlenike na Jobertyu!

Oznake

Joberty

Joberty je platforma za razmjenu iskustava iz IT zajednice.

Tvoja prijava je uspješno sačuvana!
Odlično! Kako bi imao pristup cijelom sadržaju bloga potrebno je izvršiti proces plaćanja.
Tvoja prijava je uspješna!
Tvoj nalog je aktiviran, sada imaš pristup cijelom sadržaju bloga.