Kako održati moral zaposlenika u doba ekonomske neizvjesnosti?

HR 20. ruj. 2022

Sredina 2022. godine donijela je dugoočekivanu inflaciju i poremećaje na tržištu. S obzirom na umreženost svjetskih tržišta, i u Hrvatskoj se osjeća ekonomska neizvjesnost.

U nekim je tvrtkama ovaj moment doveo do unutarnje reorganizacije i ponovnog razmatranja ciljeva, a i troškova. Neke su tvrtke morale optimizirati svoje poslovanje te je zbog ušteda možda došlo i do neželjenih posljedica u obliku otkaza.

U svakom slučaju, čak i ako ih ne doživljavaju na poslu, zaposlenici osjećaju posljedice ekonomskih previranja u svojim privatnim životima - a svi znamo da privatan život utječe na posao, kao i obrnuto. Zbog toga tvrtke mogu osjetiti pad morala i entuzijazma svojih zaposlenika.

Zašto je bitno održati moral svojih zaposlenika u doba ekonomske neizvjesnosti i kako to možete učiniti?

Moral je bitan - osobito u vrijeme krize.

Problemi koji se ne adresiraju mogu samo narasti. Zaposlenici mogu zbog vanjskih okolnosti na koje tvrtke nemaju utjecaja biti pod povećanim stresom, te se zbog toga može dogoditi pad produktivnosti. Također, zaposlenici mogu imati niži prag tolerancije na izazovne situacije na poslu, ili čak razmišljati o “preduhitrivanju” krize i pronalasku drugog posla.

S druge strane, podizanje morala za vrijeme krize može imati višestruke benefite za tvrtku:

1.Povećanje povjerenja u leadership

Kada leadership za vrijeme krize pravovremeno reagira i komunicira o financijskom stanju tvrtke te koracima koji se poduzimaju da se ono poboljša, zaposlenici dobivaju dojam da se problemi adresiraju te da mogu malo mirnije spavati.

Istraživanja pokazuju kako tvrtke s visokom razinom povjerenja u leadership bilježe 40% manje burnouta, 50% veću produktivnost, i 74% manje stresa kod svojih zaposlenika.

2.Rast angažmana i produktivnosti zaposlenika

Podizanje morala je zapravo sinonim za motiviranje, a visoka razina motivacije dovodi do rasta employee engagementa. Angažiranost zaposlenika je ključni aspekt uspjeha svake tvrtke jer doprinosi boljoj razmjeni informacija i postizanju optimalne razine produktivnosti.

3.Zadržavanje zaposlenika u tvrtki

Ekonomske krize mogu dovesti do različitih previranja u tvrtki: vidjeli smo kako je svjetska kriza uzrokovana pandemijom dovela do Big Resignation pokreta u SAD-u. Loša komunikacija tvrtke o ekonomskoj krizi i njenom utjecaju na poslovanje može uzrokovati paniku među zaposlenicima koji mogu početi iskorištavati druge prilike za zaposlenje.

S druge strane, otvorena komunikacija i stavljanje zaposlenika na prvo mjesto čak i kad tvrtka ne posluje najbolje može dovesti do veće odanosti zaposlenika tvrtki. To može utjecati na retention i kad kriza prođe.

Kako možete održati visok moral zaposlenika čak i kada stvari nisu bajne?

Trebamo biti svjesni da ljudima motivacija na poslu fluktuira. Na naš nivo angažmana i produktivnosti utječe mnogo stvari. Periodi ekonomske neizvjesnosti mogu biti stresni za zaposlenike i baš zato je bitno održavati moral u tvrtki visokim.

Možda vam se podizanje morala čini kao nešto apstraktno: evo konkretnih načina na koji to možete postići.

1.Otvoreno komunicirajte.

Budite iskreni: nemojte zaposlenicima govoriti da je sve u redu ako nije. Većina zaposlenika, a pogotovo developeri i oni tehničke struke, ne vole da ih se “mulja”.

Isto tako, nemojte šutjeti: radije otvoreno komunicirajte. Recite u kakvoj je otprilike situaciji tvrtka. Ako je dobra, poduprite to dokazima. Ako nije, komunicirajte kako situaciju možete popraviti - uključujući detaljni akcijski plan.

Osim toga, pričajte s menadžerima i dajte im smjernice o postupanju i razgovoru sa svojim timovima. Dobra komunikacijska strategija u vrijeme krize može spriječiti kolanje pogrešnih informacija po tvrtki i općenito sniziti razinu potencijalne panike i stresa za zaposlenike.

2.Uključite leadere u komunikacijsku strategiju.

Ljudi vole vidjeti leadere uključene u rad tvrtke. To je posebno bitno u doba krize: tako se šalje poruka da je vodstvo tvrtke ne samo svjesno izazova, nego da na njemu aktivno radi.

Otvorena komunikacija oko krizne situacije je ključna za sprječavanje negativnih posljedica po moral zaposlenika, a taj efekt će biti pojačan ako su ljudi poput CEO-a ili COO-a ti koji komuniciraju što se događa i kakav je daljnji plan.

3.Budite empatični.

Nije vrijeme za surovost i stavove u stilu “život je neizvjestan, što se može.” I inače je jedna od glavnih zamjerki mnogim radnim okolinama manjak stvarne empatije i ljudskosti. Uz neugodne situacije koje kriza nosi, još je važnije da pokažete kako suosjećate sa zaposlenicima.

Na primjer, ako morate učiniti najgore i podijeliti otkaze nekolicini zaposlenika, pokažite da vam je žao što je do toga došlo - i otpuštenima i onim zaposlenicima koji ostaju. Pokušajte učiniti konkretne korake da olakšate situaciju onima koji ostaju bez posla: možete kroz svoju mrežu kontakata probati osigurati im razgovor za posao u drugoj tvrtki, ili im ponudite financijsku pomoć ukoliko možete.

4.Prepoznajte rad svojih zaposlenika.

Tijekom trenutaka financijske neizvjesnosti dobra je ideja pojačano hvaliti i prepoznavati dobar rad zaposlenika. To će im dati do znanja da dobro rade svoj posao i da ih se cijeni, a također može potaknuti produktivnost i pojačan angažman zaposlenika.

5.Slavite i najmanje pobjede.

Tijekom teških dana, važno je identificirati događaje oko kojih svi mogu biti sretni i pozitivni. Slavljenje malih pobjeda - poput prve prodaje vašeg novog zaposlenika u salesu, dobar feedback nekog od customera, promocija iz juniora u intermediate developera…

Na glavnom komunikacijskom kanalu Slacka ili drugih toolova podijelite ovakve trenutke i unesite pozitivu u tvrtku.

6.Nastavite obraćati pozornost na mentalno zdravlje.

Vrijeme neizvjesnosti bilo kojeg tipa - kao što smo vidjeli u pandemiji - dovodi do značajnog porasta stresa kod zaposlenika. Česta preispitivanja o budućnosti tvrtke i njihovoj ulozi u istoj mogu narušiti koncentraciju, ali isto tako mogu učiniti da zaposlenici pojačano rade prekovremeno.

Zato je, uz navedene prethodne korake, važno nastaviti obraćati pažnju na mentalno zdravlje zaposlenika. Dobar work-life balance, bavljenje sportom i adekvatno uzimanje odmora od posla bi trebali biti poticani raznim akcijama u tvrtki.

7.Ojačajte kompanijsku kulturu.

Kultura tvrtke značajno doprinosi zadržavanju zaposlenika u tvrtki, komunikaciji među odjelima i općenitom uspjehu tvrtke. Ekonomski neizvjesni periodi mogu narušiti kompanijsku kulturu, a među zaposlenike se mogu uvući strah, nepovjerenje i netrpeljivost.

Kompanijsku kulturu ćete ojačati i pravilnim komuniciranjem, ali i nizom drugih aktivnosti. Primjerice, ako morate prištedjeti i smanjili ste budžet za edukacije, svejedno možete organizirati interne radionice u kojima će zaposlenici prenositi svoje znanje jedni drugima. Tako možete njegovati kulturu kontinuiranog učenja.

Ako možete, organizirajte i druženje - to možete i uz minimalni budžet - kako bi se zaposlenici opustili i povezali u ležernom okruženju.

8.Ostanite ležerni.

Da, vrijeme je krize, i stvari su ozbiljne - ali to ne znači da morate biti stalno ozbiljni. Ukoliko radite u IT ili tech industriji, vjerojatno prakticirate ležeran pristup u komunikaciji sa zaposlenicima. Ne morate zbog krize promijeniti način na koji komunicirate u svakodnevnim situacijama. Dapače, ponekad je šala dobar način da opustite zaposlenike i podignete im raspoloženje.

Stavite zaposlenike na prvo mjesto i bit ćete višestruko nagrađeni

Kao zaključak, recimo najprije ovo: možda niste niti svjesni kakav utjecaj neizvjesna ekonomska situacija ima na vaše zaposlenike. Neki neće biti previše zabrinuti, ali roditelji opterećeni s financijskim izdacima za djecu, kreditima, i drugim će možda biti pod vrlo velikom količinom stresa. Baš zato, razgovor o nadolazećoj ekonomskoj krizi i njenom utjecaju na poslovanje tvrtke je dobra ideja.

Uz pravilnu komunikaciju, angažman leadershipa i empatiju u slučaju neželjenih događaja, možete održati moral zaposlenika visokim čak i kad stvari ne idu najbolje. U kriznim trenucima tvrtke mogu pokazati svoje pravo lice. Ako pokažete zaposlenicima da su vam oni na prvom mjestu čak i kad to nije jednostavno, neće to zaboraviti, već će vam ostati vjerniji i u doba prosperiteta.

Oznake

Joberty

Joberty je platforma za razmjenu iskustava iz IT zajednice.

Tvoja prijava je uspješno sačuvana!
Odlično! Kako bi imao pristup cijelom sadržaju bloga potrebno je izvršiti proces plaćanja.
Tvoja prijava je uspješna!
Tvoj nalog je aktiviran, sada imaš pristup cijelom sadržaju bloga.