10 savjeta za pružanje dobrog feedbacka

Savjeti 2. kol. 2022

Svi zaposlenici trebaju feedback: na temelju njega mogu znati rade li svoj posao dobro, ili mogu naučiti kako postati bolji. Kao i kod drugih zaposlenika, produktivnost i motivacija developera ovisi i o feedbacku kojeg dobivaju od svojih team leadova i kolega.

Česti ili u stručnoj literaturi kontinuirani feedback je osnova dobrih odnosa u tvrtki, angažiranosti zaposlenika i njihovog profesionalnog razvoja. Redoviti feedback se prakticira u tvrtkama kojima je bitno zadržati zaposlenike te koje razumiju da je to najefikasniji način za unaprjeđenje performancea.

Ipak, za 44% menadžera, davanje feedbacka je stresno i teško. Istina je da menadžeri ponekad moraju developerima dati i negativan feedback, ali to ne mora biti problem ako znaju na koji način ga prenijeti.

Utjecaj feedbacka na developere i uspjeh tvrtke značajan. Na primjer, istraživanja pokazuju sljedeće:

Stoga, možemo zaključiti kako su izbjegavanje feedbacka ili loše prakse u njegovoj primjeni štetne ne samo za developere, već i za tvrtku.

Davanje feedbacka ne mora biti stresno niti teško. Ovo su naši savjeti za pružanje dobrog feedbacka:

Pohvalite rad svojih developera

Istraživanja pokazuju kako je omjer pozitivnog i negativnog feedbacka u timovima s najboljim performansom čak 6:1. Dakle, trebamo promijeniti svoju percepciju o feedbacku. Stav “ako je sve u redu, nemoj komentirati ništa” je zastario i neprimjenjiv u današnjem svijetu rada.

Developeri svakodnevno ispisuju i testiraju linije koda i gotovo svaki dan njihovi menadžeri i kolege imaju priliku pohvaliti ih za ono što su napravili. To može biti nešto jednostavno poput:

“Stvarno si odlično riješio onaj problem”;

“Hvala ti što si tako brzo riješio onaj task”;

“Baš si elegantno riješio onaj problem, odličan posao”.

Feedback može biti i neformalan

Vezano uz prethodnu točku, valja naglasiti da feedback ne podrazumijeva sastanak ili ispunjavanje performance review formulara. Dapače, feedback može biti puno neformalniji od toga.

Rečenica ili dvije koju uputite developerima referirajući se na njihov rad može se smatrati feedbackom. To je zapravo i ono što većina zaposlenika traži, pogotovo mlađih: čak 80% milenijalaca više voli neformalni, neposredni feedback od klasičnih performance reviewova.

Ovakav način davanja feedbacka će doprinijeti većem samopouzdanju zaposlenika, ali će i menadžerima pomoći da im feedback postane praksa. Tako će i situacije u kojima moraju dati negativni feedback postati lakše.

Uvedite više vrsti feedbacka

Feedback može biti neformalan - ali to ne znači da mora biti neformalan svaki put. S vremena na vrijeme, dobro je obaviti nešto ozbiljniji razgovor u obliku performance reviewa gdje se menadžer referira na specifične stavke vezane uz rad developera.

Ono što je bitno je da se održi kontinuitet te da developeri uvijek imaju osjećaj kako su nedavno dobili komentar na svoj rad. To će im pomoći da održe povoljnu razinu motivacije i produktivnosti.

Objasnite developerima utjecaj njihovog rada

Kvalitetan feedback sadrži i jedan bitan element, a to je pojašnjenje utjecaja rada pojedinog developera. Drugim riječima, developeru treba biti jasno kako njegov rad utječe na rad/ispunjenje ciljeva drugih članova tima; kako se učinci njegovog rada nadovezuju na ciljeve tima, odjela, ili tvrtke?

Kada developer shvati koliko je njegov rad bitan za uspjeh cijele tvrtke, osjećat će da su njegovi radni zadaci smisleni. Tijekom davanja feedbacka, menadžeri bi trebali posegnuti za objašnjenjem ovog aspekta posla kako bi potakli i osjećaj odgovornosti prema kolegama, timu, i cjelokupnoj tvrtki.

Ocjenjujte performance prema unaprijed dogovorenim ciljevima

Postavljanje ciljeva rada unaprijed, i to zajednički, dat će i developeru i menadžeru referentnu točku na koju se mogu osloniti pri davanju i primanju feedbacka. Tako će developer u svakom trenutku biti svjestan kako napreduje s obzirom na postavljene ciljeve.

Jedna od poznatijih metodologija postavljanja ciljeva su OKRs ili Objective Key Results. Takav način postavljanja ciljeva developerima će pomoći da sami procijene svoj performance, ali i da vide koji je učinak njihovog rada te kako se uklapa u širu sliku i napredak cijelog tima.

Potaknite peer-to-peer feedback

Feedback ne mora dolaziti samo od nadređenih, već ga mogu dati i kolege. Davanje feedbacka među kolegama će doprinijeti dijeljenju znanja o novim tehnologijama i trendovima unutar tima, a može i unaprijediti timske odnose.

To će sve dovesti i do bolje suradnje među članovima tima koja sama po sebi ima pozitivne posljedice.

Osposobite menadžere da daju konstruktivni feedback

Kao ključne karike koje povezuju developere i leadership, menadžeri su ključni za uspjeh tech tvrtki. Pošto su često promovirani iznutra, menadžerima s dolaskom na novu poziciju i razvojem iste treba edukacija.

Jedan od aspekata edukacije menadžera jest i razvoj komunikacijskih vještina te davanje konstruktivnog feedbacka. Drugim riječima, ulaganje u soft i people skills menadžera odrazit će se i na kvalitetu feedbacka kojeg daju developerima, te na taj način poboljšati njihov performance.

Omogućite developerima da zatraže feedback

S obzirom na to da 65% zaposlenika želi više feedbacka na svoj rad, dobra je praksa omogućiti im da zatraže feedback. Na ovaj način daje im se na raspolaganje upravljanje tim bitnim elementom njihovog rada.

Na ovaj način će developeri imati kontrolu nad time koliko često dobivaju feedback ako ga žele više.

Budite specifični

Odlika dobrog feedbacka je da je specifičan. To znači da se pri davanju feedbacka referira na neku konkretnu akciju. Na primjer, uočite razliku između sljedeća dva primjera:

“Marko, ti si super developer. Stvarno radiš odličan posao. Nije sve savršeno, ali velikom većinom smo stvarno zadovoljni kako radiš i napreduješ.” i

“Marko, vrlo smo zadovoljni tvojim radom. Na vrijeme si rješavao sve taskove na prošlom projektu i većinom si zaista primjenjivao elegantna rješenja na određene izazove. Onaj nesporazum koji si imao s Petrom bi se ubuduće mogao izbjeći ako bolje komunicirate, tako da na tome možeš poraditi. U globalu, vidimo da se trudiš te smatramo kako je odličan potez za tvoj napredak bio odlazak na dvije developerske konferencije u 2022.”

U drugom slučaju, Marko će znati koji njegovi konkretni potezi su dobri i s kojima treba nastaviti, te koje elemente svog rada može unaprijediti. Iz prvog primjera nema niti informaciju što konkretno radi dobro, niti loše.

Razmotrite uvođenje feedback tehnologija

Tech tvrtkama nije strano korištenje tehnologija koje omogućuju lakše, brže i kvalitetnije davanje feedbacka. Feedback toolovi su posebno bitni u tvrtkama koje prakticiraju remote i hybrid načine rada.

Feedback solutions mogu pomoći da feedback bude kompletniji - a menadžerima mogu dati kratke predloške i tako učiniti taj proces manje stresnim. Neke od najpopularnijih tehnologija za davanje feedbacka su:

Umijeće feedbacka: korisno i za developere i za tvrtku

Kao što je spomenuto na početku, kvalitetan feedback može imati odličan učinak i na developere i na uspjeh tvrtke. Osim što direktno dovodi do poboljšanja performancea, ima i za posljedicu bolje odnose unutar tima - pogotovo ako se prakticira peer-to-peer feedback.

Osim toga, redovitim feedbackom će developeri provoditi više vremena u jedan na jedan razgovorima sa svojim menadžerom. To će menadžeru omogućiti da lakše detektira zadovoljstvo članova tima. Developerima će pak poslati jasnu poruku da je njihovim poslodavcima stalo do njihovog profesionalnog razvoja u tvrtki, što je odličan recept za dugoročno zadržavanje zaposlenika.

Oznake

Joberty

Joberty je platforma za razmjenu iskustava iz IT zajednice.

Tvoja prijava je uspješno sačuvana!
Odlično! Kako bi imao pristup cijelom sadržaju bloga potrebno je izvršiti proces plaćanja.
Tvoja prijava je uspješna!
Tvoj nalog je aktiviran, sada imaš pristup cijelom sadržaju bloga.